Foto's voor je website

Foto
22-02-2022 14:37

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Een goede website valt of staat bij het gebruik van goed beeldmateriaal.
Een goede manier om je website onderscheidend te maken is door zelf foto's te maken of, nog beter, door een goede fotograaf. Maakum heeft veel goede fotografen in haar bestand en kan er snel een voor je regelen. Neem hiervoor even contact met ons op!
Als je niet het budget hebt een fotograaf in te huren of zelf niet zo'n goede fotograaf bent, dan kun je ook gebruik maken van stockfoto's. Er zijn gratis, rechtenvrije, stockfoto aanbieders en betaalde. Let er bij de gratis aanbieders op dat een vermelding van de fotograaf en/of de aanbieder gewenst of soms verplicht is. Wel zo eerlijk om dit dan ook te doen!

Ook wordt er vaak een onderscheid gemaakt tussen commercieel- en redactioneel gebruik, met bijpassend prijskaartje voor de licentie voor het gebruik van de foto.


Gratis stockfoto aanbieders:


https://pixabay.com/nl/
https://www.pexels.com/nl-nl/
https://burst.shopify.com/
https://pikwizard.com/
https://stocksnap.io/
https://gratisography.com/
https://unsplash.com/
https://www.rawpixel.com/
https://picjumbo.com/
https://www.foodiesfeed.com/
https://focastock.com/

Kun je geen goede foto vinden, dan zijn er ook veel betaalde stockfoto diensten, bijvoorbeeld:

https://www.shutterstock.com
https://stock.adobe.com
https://www.istockphoto.com
https://nl.123rf.com

https://www.nationalebeeldbank.nl/

Nieuwe EU BTW richtlijn

Nieuwe EU BTW richtlijn
01-07-2021 14:22

 

Webwinkel

Als je voor meer dan 10.000 euro aan producten verkoopt naar andere landen in de EU, dan is het belangrijk dat je je voorbereidt op de nieuwe BTW regelgeving. Per 1 juli 2021 gaat namelijk de nieuwe EU-BTW richtlijn in.

 

De grootste verandering is dat het nieuwe drempelbedrag van 10.000 euro veel lager is geworden en dat het geldt voor alle buitenlandse EU verkopen samen, dus opgeteld. Kom je boven dit drempelbedrag dan ben je verplicht om het geldende BTW tarief van het betreffende land te berekenen én aan te geven in het betreffende land.

 

Makkelijker maken

Om deze aangifte te vergemakkelijken heeft de EU het éénloketsysteem bedacht, waarbij je deze BTW-aangiftes kunt doen via de Nederlandse Belastingdienst. Maar, let op: Je moet je vóór 1 juli aanmelden bij de Belastingdienst als je al in het derde kwartaal hiervan wilt profiteren.

 

Maakum nog makkelijker

Wij zorgen ervoor dat je voor 1 juli in je Maakum webwinkel kunt kiezen tussen de twee manieren van BTW berekenen en stellen alle verschillende BTW tarieven voor alle EU landen alvast voor je in. Je kunt dit vinden bij de instellingen van de winkel, onder "Instellingen BTW".

Tags: BTW, EU, webwinkel

5 dilemma’s bij het kiezen van je domeinnaam

07-05-2019 17:37

Bron: SIDN

 

Of een domeinnaam goed is voor je bedrijf is achteraf vaak makkelijk te beoordelen. Hoe aansprekend de naam is, wat hij zegt over je bedrijf, of hij te lang is, het is allemaal in te schatten. Toch zijn er dilemma’s bij het kiezen van de juiste domeinnaam waarop geen eenduidig antwoord mogelijk is. In dat geval zul je je intuïtie als ondernemer moeten laten spreken. 5 dilemma’s op een rij.

  1. Goed voor je vindbaarheid vs. je bedrijfsidentiteit
    Een agrarisch bedrijf zocht een domeinnaam die bezoekers zou aanspreken. Doel was mensen voor een rondleiding te werven. Die mensen zoeken dan in de eerste plaats op namen met boerderij erin (zuivelboerderij, kinderboerderij, etc.). Maar de ondernemer zelf voelde zich hier niet goed bij. Melkveebedrijf, onderneming, waren woorden die eerder bij hem opkwamen. De term boerderij klonk gewoon niet goed. In zo’n geval is het aan jou als ondernemer om de afweging te maken: kun je een naam kiezen die je doelgroep aanspreekt zonder je identiteit te verloochenen?

  2. Lang en duidelijk vs. afkortingen
    Afkortingen waren ooit de heilige graal van de domeinnamen. In een tijd waarin domeinnamen getypt werden gold: hoe korter hoe beter. Tegenwoordig ligt dat anders. Mensen lezen domeinnamen vooral. In zo’n geval is een uitgeschreven zin die duidelijk maakt wat je doet vaak beter dan een onduidelijke afkorting. Een voorbeeld: foodtechnology.nl is duidelijker dan ftech.nl. Terwijl de laatste natuurlijk wel veel sneller te typen is. Cruciaal is hier de branding: weet je doelgroep wat er achter de naam schuilgaat, dan is een catchy afkorting misschien een goed idee. Zeker als die afkorting ook nog een mooi merk kan worden. Moet je vooral duidelijk maken wat je doet en heb je geen ‘brand power’, dan is een generieke naam het overwegen waard.

  3. Opvallend of zakelijk
    Niet iedere ondernemer gaat door het leven als de Groene Smoothies Ninja, maar het trekt wel de aandacht. Bij het kiezen van een domeinnaam kan het lonen om lef te hebben, maar ook hier geldt: waar voel je jezelf prettig bij? Een gedurfde domeinnaam kan echt helpen, maar is het over 20 jaar nog steeds een voordeel? Een Amerikaans mesttransportbedrijf trekt al jarenlang de aandacht met hun naam (wemovesh.it). Maar of het voor je zakenrelaties op termijn ook zo goed werkt?

  4. Mooie naam, maar veel gelijkende namen
    Soms kom je een domeinnaam tegen die te mooi om waar te zijn lijkt. Helaas: vaak blijkt er dan een naam te bestaan die er met een miniem verschil op lijkt. Bijvoorbeeld met een streepje. De naam wordt er niet minder mooi op, maar het risico op verwarring is groot. Dringend advies: raadpleeg een jurist die gespecialiseerd is in intellectueel eigendomsrecht om juridische problemen te voorkomen. Los daarvan: hoe waarschijnlijk acht je het risico van verwarring in? Vooral bij heel korte namen is het risico van gelijkenis bijna niet uit te sluiten.

  5. Kopen of vrije naam registreren?
    Stel, je ziet een domeinnaam die perfect past, maar bezet is. De huidige houder wil de naam wel verkopen. Bedenk dan dat een gemiddelde ondernemer € 15.000,- met zijn domeinnaam kan verdienen en bedenk je dan hoeveel de naam je waard is in vergelijking met vrije namen. Een tip: in tegenstelling tot wat mensen zeggen is een domeinnaam echt niet altijd tienduizenden euro’s waard. De meeste domeinnamen gaan voor minder dan € 1000,- van de hand. Ook bij de aankoop of verkoop van een domeinnaam kan Maakum je assisteren. Zie ook https://www.domeinnaam-te-koop.com/

Je website en de AVG

Je website en de AVG
24-05-2018 11:34

Onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van 25 mei 2018 mag je niet zomaar persoonsgegevens verwerken. Dit moet veilig gebeuren en je moet toestemming hebben van de betrokken persoon of het moet noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Denk bijvoorbeeld aan een bestelling in je webwinkel, het is dan noodzakelijk om de adresgegevens van je klant op te vragen. Maar, let op, ook als je een contactformulier of een leden-login module op je website gebruikt, verzamel je persoonsgegevens.

 

Wat betekent dit voor jouw website

  1. Zorg bij de verwerking van persoonsgegevens voor een beveiligde verbinding (SSL certificaat).
  2. Het vinkje voor bijvoorbeeld het aanmelden van een nieuwsbrief moet altijd uit staan (zorgen wij voor).
  3. Vraag alleen gegevens van je bezoekers die je daadwerkelijk nodig hebt.
  4. Klanten moeten altijd hun gegevens bij je kunnen opvragen.
  5. Mailing module: Elke mail moet een uitschrijflink bevatten, waarmee de ontvanger zich eenvoudig kan uitschrijven. Plaats hiervoor altijd de code [uitschrijven] onderin je nieuwsbrief.

 

Maakum zorgt verder voor de technische kant en dat alle persoonsgegevens veilig en waar mogelijk versleuteld worden opgeslagen. Om jezelf of je bedrijf helemaal in te dekken kun je onze verwerkersovereenkomst aanvragen, ondertekenen en ons een kopie retour sturen.

 

Tips:

  1. Plaats een privacyverklaring op je website. Op het internet zijn diverse generatoren te vinden, bijvoorbeeld https://veiliginternetten.nl/privacyverklaring-generator-start/start/
  2. Maak algemene voorwaarden en verwijs hierin naar naar je uitstekende privacyverklaring. Ook voor algemene voorwaarden zijn generatoren te vinden, bijvoorbeeld https://algemenevoorwaardenvoorbeeld.nl/.
  3. Bestel bij "bestel modules" in het beheergedeelte van je website een SSL certificaat. WordPress klanten moeten even contact met ons opnemen.

Leesum: Maakum Vindbaar

28-06-2017 14:15

 

Leesum staat vol met nieuws, praktische tips en handige weetjes over een website maken. In deze blog artikelen wordt uitleg gegeven over verschillende onderwerpen om op een simpele manier het maximale uit je website te halen.

 

Hieronder een greep uit onderwerpen die de komende weken aan bod komen. In deze editie aandacht voor de vindbaarheid van je website en wat je kunt doen om deze te verbeteren.

  • Maakum vindbaar: Hoe word ik beter gevonden door mijn doelgroep?
  • Maakum mooi: Vormgeving & design, Is mijn website aantrekkelijk voor bezoekers?
  • Maakum communicerend: Ik wil meer contact met mijn bezoekers. Wat kan ik doen?
  • Maakum terugkerend: Hoe blijf ik in contact en zorg ik ervoor dat mijn bezoekers blijven terugkeren?
  • Maakum betalend: Ik heb een website en wil op een simpele manier laten afrekenen. Hoe doe ik dat ?
  • Maakum winkelend: Een professionele webwinkel opzetten is ingewikkeld? Nee hoor, met deze simpele checklist heb je zo een eigen webwinkel.

 

 

Maakum vindbaar

Hoe word ik online beter gevonden door mijn doelgroep?

  1. Relevante inhoud
  2. Vriendelijke URL`s
  3. Webmasterhulpprogramma
  4. Social Media
  5. Nieuws
  6. Bloggen

 

Relevante inhoud

google-bing

Het meest belangrijk is dat je website een relevante inhoud van goede kwaliteit heeft. Wil je op meerdere woorden gevonden worden is het aan te bevelen om per onderwerp (woord) een pagina te maken. (Kijk ook eens op Google met zoekopdracht “Zoekmachine optimalisatie” of “Search Engine Optimization”).

 

Let hierbij op het volgende:

 

Pagina Titel: Zorg, indien mogelijk, dat het belangrijkste zoekwoord per pagina hierin voorkomt.

 

Pagina titel (meta tag): Dit is de titeltekst die je in het bovenste deel van je browser ziet. Hier kun je meerdere woorden in verwerken. Dit pas je eenvoudig aan met de FURLS module (vereist).

 

Pagina omschrijving (meta tag): Een beknopte omschrijving waar de pagina over gaat. Het zoekwoord waarop gezocht wordt komt dikgedrukt in de resultaten van Google terug. (FURLS module vereist)

 

Zoekmachine vriendelijke URL: Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord voor een pagina ook terugkomt in de URL. (FURLS module vereist)

 

Tekst: De inhoud van je website is eigenlijk het belangrijkste voor de zoekmachine. Hier binnen is met name de titel van de pagina en de titels van je tekstblokken belangrijk om gevonden te worden. Zorg ervoor dat het woord of de combinatie van woorden waar je op gevonden wilt worden regelmatig voorkomt in de teksten op je pagina en in de kopteksten van een nieuwe paragraaf. Doe dit niet overdreven, zodat het nog wel prettig leest, je schrijft immers voor je bezoekers! Ga ervan uit dat het zoekwoord niet meer dan 4% van de totale pagina tekst mag voorkomen, anders kan het door Google aangemerkt worden als spam.

 

Case

Als voorbeeld: Stel, je bent een coach. Gespecialiceerd in loopbaancoaching, maar je geeft ook trainingen mindfulness en doet reïntegratiebegeleiding. Natuurlijk wil je op je website vertellen dat je dit allemaal doet, liefst op pagina 1, maar probeer dit toch zo veel mogelijk te verspreiden over meerdere pagina’s:

pagina 1: “loopbaancoaching”
pagina 2: “training mindfulness”
pagina 3: “reïntegratiebegeleiding”
pagina 4: “over coaching”
pagina 4: “contact”

Je bezoekers zien nu namelijk meteen in het menu van je website voor welke disciplines ze bij je terecht kunnen.

De kans dat je website gevonden wordt op het zoekwoord “coaching” is, gezien de enorme concurentie, nihil. De kans dat je gevonden wordt op een niche zoekwoord of “combinatie zoekwoord” is vele malen groter als je website hierop geoptimaliseerd is. Een voorbeeld van een combinatie zoekwoord is “loopbaancoaching Alkmaar”, of “loopbaancoaching burn-out”.
Zo’n combinatie zoekwoord zou je goed kunnen verwerken in de titels van je tekstblokken en in de URL / meta tags (Furls module vereist).

 

Gebruik de SEO module (o.a. zoekmachine vriendelijke URL`s)

Zoekmachines houden van duidelijkheid. Naast een goede inhoud van je website is een duidelijke URL ook erg belangrijk en kan leiden tot een hogere plaatsing in de zoekresultaten van de zoekmachines. Met deze uitbreiding op het standaard pakket kun je zelf op eenvoudige wijze de URL van je pagina's, page-title en page-description meta-tags aanpassen en optimaliseren voor de zoekmachines. Op deze manier vergroot je je vindbaarheid, wordt je op meer onderwerpen gevonden en komen er meer bezoekers op je website.

 

Het Webmasterhulpprogramma van Google

Voor het webmasterhulpprogramma van Google heb je een Google account nodig, als je deze nog niet hebt kun je je hier aanmelden: https://accounts.google.com/signup?hl=nl

Hoe word ik gezien ?

Het webmasterhulpprogramma biedt de mogelijkheid om te bekijken hoe vaak je zichtbaar bent geweest in de resultaten, hoe vaak er is doorgeklikt en welke “contentzoekwoorden” volgens Google bij je passen. Klopt dit? Herken je je website hierin of is het onvolledig en dus raadzaam om aanpassingen te doen. Kijk nog eens onder punt 1) relevante inhoud voor een aantal praktische tips om je vindbaarheid te verbeteren.

Linkprofiel: Op welke andere websites ben ik zichtbaar en op welk onderwerp?

Met het webmasterhulpprogramma kun je ook je “linkprofiel” bekijken. Je linkprofiel laat zien hoeveel andere sites een link naar jouw website hebben en naar welke pagina het meest gelinkt wordt (uw inhoud met de meeste links). Interessant om te weten. Wat is het onderwerp van de pagina waar het meest op gelinkt wordt?

Verwijzingen door andere sites dragen ook bij aan je vindbaarheid en bepalen deels je positie.

Sitemap XML :

Een sitemap is een soort navigatiehulp voor Google, met daarin de links naar alle pagina`s van je website. Je laat Google eigenlijk weten waar naar gekeken kan worden voor het indexeren van je site. Kijk onder de button “crawlen->sitemaps” in het webmasterhulpprogramma om te zien of Google je map heeft gevonden en of de juiste informatie te zien is. Indien dit niet het geval is kun je je sitemap hier toevoegen. Je hoeft enkel maar “sitemap.xml” in te voeren, deze wordt namelijk automatisch door het Maakum systeem voor je gegenereerd.

 

Social media koppelingen van en naar je website

Social media is een verzamelnaam voor internet toepassingen waarmee het mogelijk is om allerlei informatie met elkaar te delen. Via deze media delen mensen verhalen, kennis, ervaringen in de vorm van tekst, geluid en beeld (foto's, video). Bekende voorbeelden van social media websites zijn Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+.

Berichten plaatsen op de diverse social media is een goede manier om anderen te informeren over je activiteiten, het bestaan van je website en zo je vindbaarheid te vergroten en meer bezoekers op je website te krijgen.

Het gebruik van sociale media is ook een uitstekende manier om specifieke groepen te bereiken en met hen de dialoog aan te gaan. Vaak zijn er online plekken waar men samen komt om ervaringen te delen en met elkaar te communicereren. Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere groepen te vinden over de verschillende aspecten van “coaching”, om bij het eerste voorbeeld te blijven.

 

Met de social media balk van Maakum kun je bezoekers een link bieden (follow us) naar jouw activiteiten op de diverse social media platformen.

Ook biedt je Maakum website de mogelijkheid om onder aan je artikelen een aantal 'share' of 'like' knoppen te plaatsen. Hiermee kan de bezoeker content van jouw website delen op zijn eigen social media pagina's, of doorsturen naar vrienden. Deze “likes” of “shares” hebben geen directe invloed op de resultaten in de zoekmachines, maar ze kunnen je natuurlijk wel nieuwe bezoekers opleveren.

 

Nieuws

Zoekmachines zijn dol op nieuws en kennen een hogere ranking toe aan websites die regelmatig nieuws publiceren. Een onderdeel van elke Maakum website is de nieuwspagina. Hierin kun je zelf per artikel de publicatie periode aangeven, dus hoe lang een nieuwsbericht mag blijven staan, daarna wordt het verplaatst naar je nieuwsachrief. Probeer iedere week een (relevant) nieuwsbericht op je website te plaatsen en plaats hiervan ook een melding op de social media.

 

Bloggum: Begin een blog en vergroot daarmee je vindbaarheid

Vindt je het leuk om je lezers ook de mogelijkheid te bieden om te reageren?

Met Blogggum, een uitbreiding op het standaardpakket kunnen de bezoekers van je website reageren op de artikelen die je plaatst. Ook kan men je artikel doorsturen via o.a. social media.

Naast het plezier van bloggen en het informeren van je lezers kan het ook leiden tot een betere vindbaarheid. De artikelen die je op je blog plaatst kunnen door anderen als interessant worden aangemerkt, ge-liked, en gedeeld op andere sites. Daarnaast worden je blogs apart door de zoekmachine geindexeerd en daarmee vergroot je weer de relevantie van je website, waardoor je hoger in de zoekresulaten komt te staan. Ook zullen er méér zoekresultaten voor je website te vinden zijn, waardoor je op meer onderwerpen gevonden kunt worden.

 

 

 

In ons volgende artikel, “Maakum mooi”, gaan we dieper in op het onderwerp Vormgeving & Design. ”Is mijn website aantrekkelijk voor bezoekers?" met allerlei praktische tips voor een mooie website.

 

Maakum met plezier!

 

 


 

 

Maakum biedt een breed scala diensten om online beter gevonden te worden. Deze lopen uiteen van het goed inrichten van de website, online reclame op social media, Google Adwords, zoekmachine optimalisatie, trainingen en vele andere mogelijkheden.

Weet je niet waar je beginnen moet? Dan kan Maakum het voor je doen. Bel of mail Maakum voor een prijsopgave.