Leesum: Maakum Vindbaar

27-11-2015 14:15

 

Leesum staat vol met nieuws, praktische tips en handige weetjes voor je website. In deze blog artikelen wordt uitleg gegeven over verschillende onderwerpen om op een simpele manier het maximale uit je website te halen.

 

Hieronder een greep uit onderwerpen die de komende weken aan bod komen. In deze editie aandacht voor de vindbaarheid van je website en wat je kunt doen om deze te verbeteren.

  • Maakum vindbaar: Hoe word ik beter gevonden door mijn doelgroep?
  • Maakum mooi: Vormgeving & design, Is mijn website aantrekkelijk voor bezoekers?
  • Maakum communicerend: Ik wil meer contact met mijn bezoekers. Wat kan ik doen?
  • Maakum terugkerend: Hoe blijf ik in contact en zorg ik ervoor dat mijn bezoekers blijven terugkeren?
  • Maakum betalend: Ik heb een website en wil op een simpele manier laten afrekenen. Hoe doe ik dat ?
  • Maakum winkelend: Een professionele webwinkel opzetten is ingewikkeld? Nee hoor, met deze simpele checklist heb je zo een eigen webwinkel.

 

 

Maakum vindbaar

Hoe word ik online beter gevonden door mijn doelgroep?

  1. Relevante inhoud
  2. Vriendelijke URL`s
  3. Webmasterhulpprogramma
  4. Social Media
  5. Nieuws
  6. Bloggen

 

Relevante inhoud

google-bing

Het meest belangrijk is dat je website een relevante inhoud van goede kwaliteit heeft. Wil je op meerdere woorden gevonden worden is het aan te bevelen om per onderwerp (woord) een pagina te maken. (Kijk ook eens op Google met zoekopdracht “Zoekmachine optimalisatie” of “Search Engine Optimization”).

 

Let hierbij op het volgende:

 

Pagina Titel: Zorg, indien mogelijk, dat het belangrijkste zoekwoord per pagina hierin voorkomt.

 

Pagina titel (meta tag): Dit is de titeltekst die je in het bovenste deel van je browser ziet. Hier kun je meerdere woorden in verwerken. Dit pas je eenvoudig aan met de FURLS module (vereist).

 

Pagina omschrijving (meta tag): Een beknopte omschrijving waar de pagina over gaat. Het zoekwoord waarop gezocht wordt komt dikgedrukt in de resultaten van Google terug. (FURLS module vereist)

 

Zoekmachine vriendelijke URL: Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord voor een pagina ook terugkomt in de URL. (FURLS module vereist)

 

Tekst: De inhoud van je website is eigenlijk het belangrijkste voor de zoekmachine. Hier binnen is met name de titel van de pagina en de titels van je tekstblokken belangrijk om gevonden te worden. Zorg ervoor dat het woord of de combinatie van woorden waar je op gevonden wilt worden regelmatig voorkomt in de teksten op je pagina en in de kopteksten van een nieuwe paragraaf. Doe dit niet overdreven, zodat het nog wel prettig leest, je schrijft immers voor je bezoekers! Ga ervan uit dat het zoekwoord niet meer dan 4% van de totale pagina tekst mag voorkomen, anders kan het door Google aangemerkt worden als spam.

 

Case

Als voorbeeld: Stel, je bent een coach. Gespecialiceerd in loopbaancoaching, maar je geeft ook trainingen mindfulness en doet reïntegratiebegeleiding. Natuurlijk wil je op je website vertellen dat je dit allemaal doet, liefst op pagina 1, maar probeer dit toch zo veel mogelijk te verspreiden over meerdere pagina’s:

pagina 1: “loopbaancoaching”
pagina 2: “training mindfulness”
pagina 3: “reïntegratiebegeleiding”
pagina 4: “over coaching”
pagina 4: “contact”

Je bezoekers zien nu namelijk meteen in het menu van je website voor welke disciplines ze bij je terecht kunnen.

De kans dat je website gevonden wordt op het zoekwoord “coaching” is, gezien de enorme concurentie, nihil. De kans dat je gevonden wordt op een niche zoekwoord of “combinatie zoekwoord” is vele malen groter als je website hierop geoptimaliseerd is. Een voorbeeld van een combinatie zoekwoord is “loopbaancoaching Alkmaar”, of “loopbaancoaching burn-out”.
Zo’n combinatie zoekwoord zou je goed kunnen verwerken in de titels van je tekstblokken en in de URL / meta tags (Furls module vereist).

 

Gebruik de FURLS module (zoekmachine vriendelijke URL`s)

Zoekmachines houden van duidelijkheid. Naast een goede inhoud van je website is een duidelijke URL ook erg belangrijk en kan leiden tot een hogere plaatsing in de zoekresultaten van de zoekmachines. Met deze uitbreiding op het standaard pakket kun je zelf op eenvoudige wijze de URL van je pagina's, page-title en page-description meta-tags aanpassen en optimaliseren voor de zoekmachines. Op deze manier vergroot je je vindbaarheid, wordt je op meer onderwerpen gevonden en komen er meer bezoekers op je website.

 

Het Webmasterhulpprogramma van Google

Voor het webmasterhulpprogramma van Google heb je een Google account nodig, als je deze nog niet hebt kun je je hier aanmelden: https://accounts.google.com/signup?hl=nl

Hoe word ik gezien ?

Het webmasterhulpprogramma biedt de mogelijkheid om te bekijken hoe vaak je zichtbaar bent geweest in de resultaten, hoe vaak er is doorgeklikt en welke “contentzoekwoorden” volgens Google bij je passen. Klopt dit? Herken je je website hierin of is het onvolledig en dus raadzaam om aanpassingen te doen. Kijk nog eens onder punt 1) relevante inhoud voor een aantal praktische tips om je vindbaarheid te verbeteren.

Linkprofiel: Op welke andere websites ben ik zichtbaar en op welk onderwerp?

Met het webmasterhulpprogramma kun je ook je “linkprofiel” bekijken. Je linkprofiel laat zien hoeveel andere sites een link naar jouw website hebben en naar welke pagina het meest gelinkt wordt (uw inhoud met de meeste links). Interessant om te weten. Wat is het onderwerp van de pagina waar het meest op gelinkt wordt?

Verwijzingen door andere sites dragen ook bij aan je vindbaarheid en bepalen deels je positie.

Sitemap XML :

Een sitemap is een soort navigatiehulp voor Google, met daarin de links naar alle pagina`s van je website. Je laat Google eigenlijk weten waar naar gekeken kan worden voor het indexeren van je site. Kijk onder de button “crawlen->sitemaps” in het webmasterhulpprogramma om te zien of Google je map heeft gevonden en of de juiste informatie te zien is. Indien dit niet het geval is kun je je sitemap hier toevoegen. Je hoeft enkel maar “sitemap.xml” in te voeren, deze wordt namelijk automatisch door het Maakum systeem voor je gegenereerd.

 

Social media koppelingen van en naar je website

Social media is een verzamelnaam voor internet toepassingen waarmee het mogelijk is om allerlei informatie met elkaar te delen. Via deze media delen mensen verhalen, kennis, ervaringen in de vorm van tekst, geluid en beeld (foto's, video). Bekende voorbeelden van social media websites zijn Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+.

Berichten plaatsen op de diverse social media is een goede manier om anderen te informeren over je activiteiten, het bestaan van je website en zo je vindbaarheid te vergroten en meer bezoekers op je website te krijgen.

Het gebruik van sociale media is ook een uitstekende manier om specifieke groepen te bereiken en met hen de dialoog aan te gaan. Vaak zijn er online plekken waar men samen komt om ervaringen te delen en met elkaar te communicereren. Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere groepen te vinden over de verschillende aspecten van “coaching”, om bij het eerste voorbeeld te blijven.

 

Met de social media balk van Maakum kun je bezoekers een link bieden (follow us) naar jouw activiteiten op de diverse social media platformen.

Ook biedt je Maakum website de mogelijkheid om onder aan je artikelen een aantal 'share' of 'like' knoppen te plaatsen. Hiermee kan de bezoeker content van jouw website delen op zijn eigen social media pagina's, of doorsturen naar vrienden. Deze “likes” of “shares” hebben geen directe invloed op de resultaten in de zoekmachines, maar ze kunnen je natuurlijk wel nieuwe bezoekers opleveren.

 

Nieuws

Zoekmachines zijn dol op nieuws en kennen een hogere ranking toe aan websites die regelmatig nieuws publiceren. Een onderdeel van elke Maakum website is de nieuwspagina. Hierin kun je zelf per artikel de publicatie periode aangeven, dus hoe lang een nieuwsbericht mag blijven staan, daarna wordt het verplaatst naar je nieuwsachrief. Probeer iedere week een (relevant) nieuwsbericht op je website te plaatsen en plaats hiervan ook een melding op de social media.

 

Bloggum: Begin een blog en vergroot daarmee je vindbaarheid

Vindt je het leuk om je lezers ook de mogelijkheid te bieden om te reageren?

Met Blogggum, een uitbreiding op het standaardpakket kunnen de bezoekers van je website reageren op de artikelen die je plaatst. Ook kan men je artikel doorsturen via o.a. social media.

Naast het plezier van bloggen en het informeren van je lezers kan het ook leiden tot een betere vindbaarheid. De artikelen die je op je blog plaatst kunnen door anderen als interessant worden aangemerkt, ge-liked, en gedeeld op andere sites. Daarnaast worden je blogs apart door de zoekmachine geindexeerd en daarmee vergroot je weer de relevantie van je website, waardoor je hoger in de zoekresulaten komt te staan. Ook zullen er méér zoekresultaten voor je website te vinden zijn, waardoor je op meer onderwerpen gevonden kunt worden.

 

 

 

In ons volgende artikel, “Maakum mooi”, gaan we dieper in op het onderwerp Vormgeving & Design. ”Is mijn website aantrekkelijk voor bezoekers?" met allerlei praktische tips voor een mooie website.

 

Maakum met plezier!

 

 


 

 

Maakum biedt een breed scala diensten om online beter gevonden te worden. Deze lopen uiteen van het goed inrichten van de website, online reclame op social media, Google Adwords, zoekmachine optimalisatie, trainingen en vele andere mogelijkheden.

Weet je niet waar je beginnen moet? Dan kan Maakum het voor je doen. Bel of mail Maakum voor een prijsopgave.

 

 

reacties  0 reacties reageren